Újdonságok

Intellígens, az lpar 4.0 feltételeihez igazodó XHT-O1-es huzalelőtoló fejlesztésre a FORTRANS Kft-nél-.

A FORTRANS Kft. nagy lépésre szánta el magát az Ipar 4.0 irányába, pályázati támogatással (KFI_16-1-2O17-0319) nem csak mechanikai és erősáramú, hanem a digitalizálás igényeinek megfelelő elektronika fejlesztésébe kezdett, az MTA-SZTAKI bevonásával. A pályázat megvalósulása során elkészül egy javított, két-görgőpáros huzaltovábbító hajtás a szükséges szerszámozással, egy érintőképernyős, szinergikus huzaltoló vezérlés, valamint az univerzális kommunikációra képes adatgyűjtő modul.

A FORTRANS Kft. több évtizede foglalkozik sikeresen, hegesztés technológiai berendezések fejlesztésével, gyártásával, kereskedelmével és szervizelésével. A felhalmozott tudás és
tapasztalat a rendszer integrálás irányába fordította a fegyelmét, mivel az
alapberendezések terén a távol-keleti iparral nem lehet felvenni a versenyt.
Az integráláshoz viszont elengedhetetlen az Ipar 4 0 irányába a fejlesztési lépésekkel megtenni. Az ilyen jelenlegű fejlesztések azonban nem lóghatnak a levegőben, ezért szükséges
konkrét berendezésben elhelyezni és valós környezetben tesztelni. Az előtoló fejlesztése erre a célra megfelelő, mivel a mechanika kialakításában lehet versenyképes innovációt elérni,
valamint szükséges az együttműködés a tápegységekkel, a robotvezérléssel és a minőség-biztosítás okán, a hegesztés folyamatát végig kísérő adatgyűjtéssel.

A toló mechanikai innovációja a nagyobb megbízhatóság érdekében

A MIG-MAG hegesztési eljáráshoz használt, úgynevezett végzőgázas, fogyóelektródás ívhegesztő berendezésekben a hozaganyag továbbítására különféle, többségében vezető hornyokkal ellátott, egy vagy több továbbító görgővel rendelkező huzaltovábbító mechanikát alkalmaznak. Az olyan piacvezető gyártók, mint pl. Mechafin, Esab, vagy belföldön a Cooptim Kft. által készített huzaltoló mechanikákban a továbbító görgők forgatását a velük kényszerkapcsolatban lévő agyas kivitelű fogaskerekek biztosítják, melyek száma a továbbító görgők számával megegyezik. Az
agyas fogaskerekekbe teljes szelességben elhelyezett, kis siklócsapágy szorosan illeszkedik. A  tengelyére szimmetrikusan, két feszítőhüvely van rögzítve az agy irányában. Ezek segítségével lehetséges a hajtott fogaskerék agyrészére helyezett, cserélhető továbbító görgő pozicionálása, biztosítva a fogaskerékről a nyomaték átadását a továbbító görgőnek. Ezeknél az egységeknél elsődlegesen meghibásodást okozó, a hozagnyagon található rézbevonat, mely a továbbító görgők, és nyomógörgők mozgásának hatására sérül, emiatt apró, porszerű szemcsék válnak le. Tekintettel arra, hogy  a továbbító görgő a hegesztőhuzal alatt helyezkedik el, ez a rézpor a siklócsapágy, és a tengelye  közé jut. Így üzemszerű használat mellett is a rézpor, a csapágy meghibásodását eredményezi, és a huzaltoló egység működése megbízhatatlanná, a huzaltovábbítás egyenetlenné válhat, a hegesztés minősége romlik. Az ismertetett problémák csökkenthetőek, amennyiben a siklócsapágy helyett porvédővel rendelkező gördülőcsapágyakkal szerelik a huzaltoló mechanikákat. Ez a módszer megoldást jelenthet a  gyártási költségek csökkentésére is, továbbá a forgó alkatrészek élettartama is növelhető. Az olcsón beszerezhető 6301Z típusú csapágy mind, mind műszaki paramétereiben teljesíti a huzaltoló mechanikákkal szemben támasztott követelményeket. Ez a fajta gördülőcsapágy alkalmas arra, hogy a külső gyűrűjének felületén a szükséges huzalvezető, és továbbító hornyok kialakítására kerüljenek. A hajtott fogaskerék forgását, két a csapágy oldalain erre a célra kialakított bemarás adja, egy préselt nyomatékátadó tárcsa közbeiktatásával. A kiválasztott gördülőcsapágy minkét oldala gyárilag porvédővel van fedve, ezáltal mérsékelhető a rézpor, és a rézforgács bejutása a csapágyakba.

A vezérlés innovatív fejlesztése, célkitűzések

Az elektronika és az informatika mai fejlettsége mellett, már nem mérlegelendő a vezérlést végző processzor szükséges erőforrása, hiszen a nagy teljesítményű kontrollerek ára elenyésző részt képvisel. Azonban a szoftver fejlesztés költsége a legjelentősebb. Tehát az igényeket bőven felülmúló, és jó fejlesztői környezettel ellátott processzort/kontrollert kell alkalmazni. A kijelző és a kezelőszervek tekintetében a grafikus színes képernyő, valamint a paraméterező forgatógomb és az érintő képernyő az információ átadás és az ergonómia szempontjából a legmegfelelőbb, és tág lehetőséget ad a további fejlesztésekre. A huzaltoló vezérlésének még fontos feladata az egyenletes és finoman szabályozható huzaltovábbító hajtás megvalósítása. A vezérlésnek továbbá rendelkeznie kell adatcserére alkalmas csatlakozással, a hegesztési folyamat adatainak továbbítására, valamint a vezérlő paramétereinek letöltésére. A fejlesztéshez az igen erős STM32-es ARM mikro-vezérlőt választottuk a 7″-os Riverdi érintő-képernyővel és a MikroElektronika fejlesztő-rendszerével. A fejlesztés néhány fázisában a MikroElektronika fejlesztő-rendszerével. A fejlesztés négány fázisában a MikroElektronika mikroBUS illesztőket befogadó, CLICKER2-es fejlesztő áramkörét használtuk. A vezérlő két részből áll: a képernyőt, a forgatógombot, a mikrokontrollert, a memóriákat és a soros csatlakozást tartalmazó központi-egységből, és a teljesítmény-érzékelő elektronikát befogadó hajtás panelből. A kettőt egy rövid szalagkábel köti össze.

Az adatgyűjtő-kommunikáció modul fejlesztése, célkitűzések

A modul kifejlesztésének főbb szempontjai:

  • univerzáláis kommunikációra legyen képes mind hardver, mind szoftver tekintetében
  • a vezérlőegységgel való kapcsolatban, hegesztési adatok átvételére és paraméterek átadására legyen képes
  • a kommunikációs kapcsolatok erős zavarvédelemmel rendelkezzenek
  • a modul felügyelete és konfigurálása WEB-es technológiával távolról történjen
  • ipar, robusztus kivitelben készüljön, könnyen beépíthető módon
  • a szoftverfejlesztés nyílt forráskódú alapokon történjen
  • az Ipar 4.0 felé konvergáljon

A célkitűzéseknek megfelelően a modult a Raspberry Pi 2-es modelljéből építettük fel, az adat és üzembiztonságot adó UPS rendszerrel kiegészítve. A szoftverfejlesztés rugalmasságát és az alapvető kommunikációs protokollokat a Linux operációs-rendszer biztosítja. A mikroBUS alapú csatoló eszközök a változatos kommunikációs lehetőségeket teremtik meg. A megvalósuló XHT 01-es előtolóban kap helyet az adatmodul, soros kapcsolattal a vezérlő felé. Feladata a beállított paraméterek és a hegesztés alatt mért értékek (Áram, Feszültség, Hőmérséklet) továbbítása Wi-Fi hálózaton keresztül a központi tároló felé, lehetővé téve az adatok későbbi kiértékelését. A rendszer lehetőséget biztosít a vezérlő szinergikus paraméter tömbjének letöltésére a központi tároló felől. A további fejlesztések során a modul felhasználásával lehetőség van az intelligens tápegységekkel való kapcsolat megvalósítására, az adatszolgáltatás mellett. Az adatmodult egyszerű tápegységekbe elhelyezve, azokat okossá és távvezérelté tehetjük.

Tákékoztatás

Felhívjuk a 2014. évben roncsolásmentes anyagvizsgáló minősítést szerzett a vizsgálók figyelmét hogy a tanúsítványuk meghosszabbításának végső határideje 2019.12.31.

A tanusítványok meghosszabbításához az MSZ EN ISO 7912 10. pontja szerint az alábbiak szükségesek:

Folyamatos munkavégzés igazolása,

az aktuális éves látóképesség vizsgálat eredményéről szóló másolat MSZ EN ISO 9712 szerint (azaz a közeli látás élessége tegye lehetővé legalább 30 cm távolságról a Jaeger 1. betűméretű szöveg olvasását, valamint a színlátása legyen elegendő ahhoz, hogy a különbséget tudjon tenni a munkáltató által előírtak szerinti roncsolásmentes anyagvizsgálati eljárások során használatos színek kontraszt-hatásai között). Ez a feltétel hazai viszonylatban szemészeti szakrendeléseken, foglalkozás-egészségügyi rendelőkben ismert. dr. Shinobu Isihara: Test for colourblindness – gépkocsivezetői orvosi alkalmassági vizsgálatnál is használatos – könyvekben leírtak teljesítésével lehetséges, régi tanúsítvány megküldése.

A szükséges dokumentumokat a Magyar Hegesztéstechnikai és Anyagvizsgálati Egyesülés részére szíveskedjenek megküldeni (1148 Budapest, Fogarasi út 10-14).